VÝMENA OLEJA

Prečo meniť prevodový olej?

Akýkoľvek olej stráca časom a používaním svoje vlastnosti, stáva sa opotrebovaným a nevhodným na ďalšie používanie. Keď nastane opotrebovanie oleja, je potrebné ho vymeniť, pretože už  neslúži tak ako by mal.

Olej v motore je menený v pravidelných intervaloch a užívatelia motorových vozidiel sa nad týmto faktom vôbec nepozastavujú. Na rozdiel od toho výmena oleja v automatickej prevodovke ešte stále vyvoláva značné diskusie a polemiky. Avšak pri bližšom pohľade na konštrukciu automatickej prevodovky vidíme, že je neporovnateľne viac citlivejšia na kvalitu a čistotu oleja než motor, pretože olej v nej hrá veľmi dôležitú úlohu.

Aké úlohy vykonáva prevodový olej?

Slúži na mazanie, chladenie, hydromenič ho využíva na prenos celkového krútiaceho momentu a výkonu motora (hrubá sila), v hydrorozvádzači je využívaný na ovládanie preraďovania rýchlostných stupňov (jemná mechanika) a stláčanie spojkových skupín. 

Prevádzkou vozidla sa v oleji uvoľňuje oter z lamiel a ložísk automatickej prevodovky a zároveň sa mení jeho tepelná stabilita. Skĺbiť takto rozdielne funkcie do jedného oleja je náročné a následkom toho je olej v automatickej prevodovke extrémne zaťažovaný. Z uvedeného vyplýva, že ak príde k jeho opotrebovaniu a tento olej už stratil požadované vlastnosti, má to dopad na fungovanie celej automatickej prevodovky.


Až 80% porúch automatických prevodoviek je zapríčinených opotrebovaným olejom, ktorý nemá požadované vlastnosti.

Výmenu oleja v automatickej prevodovke je potrebné pravidelne vykonať po najazdení každých maximálne 60 000 km.

Z dôvodu rýchleho opotrebovania oleja v automatickej prevodovke je potrebné ho vymeniť každých 60.000km nič také ako doživotná náplň neexistuje. Včasnou výmenou oleja v prevodovke môžete ušetriť nemalé náklady na jej neskoršiu opravu alebo celkový repas. Výmenu oleja môžeme rozdeliť na:

  • statická výmena oleja: neodporúčaná, nakoľko sa nedostane preč všetok opotrebený olej a nečistota z opotrebenia prevodovky
  • dynamická výmena oleja: takzvaný preplachový systém alebo transfúzny systém
Tourist taking photo of a building
Windows of a building in Nuremberg, Germany

Statická a dynamická výmena oleja

Statická výmena oleja je tradičným gravitačným postupom. Táto metóda bohužiaľ umožňuje výmenu iba +/- polovice oleja, pretože časť oleja zostáva hlboko v automatických prevodovkách a piliny a rôzne nečistoty z opotrebenia prevodovky a jej častí ostanú alebo sa naplavia k mechatronike a poškodia ju časom určite niekedy aj ihneď preto túto možnosť ani neponúkame nakoľko skôr ublíži ako pomôže. Túto výmenu robia len slabšie vybavené servisy bez skúsenosti.

Na druhej strane dynamická výmena oleja v automatických prevodovkách umožňuje výmenu celého oleja v prevodovke aj v hydromeniči pokiaľ je ním prevodovka vybavená. Vďaka tomu sa do prevodovky prenáša úplne čerstvý čistý olej odporúčaný výrobcom prevodovky /žiadne náhrady nepoužívame/. Pre túto metódu je potrebné špeciálne vybavenie a rozsiahle skúsenosti mechanikov. Pri tejto výmene sa spotrebuje aj viac oleja a pridáva špičkový chemický prípravok.


Kontaktujte nás!